W dniach 17-18 października br. we Frankfurcie nad Menem odbyło się kolejne posiedzenie grupy Select Committee Europejskiej Rady Zakładowej ZF TRW. W posiedzeniu jako przedstawiciel pracowników wszystkich polskich zakładów ZF TRW brał udział nasz kolega z zakładu pasów bezpieczeństwa w Częstochowie – Damian Czurak, z ramienia kierownictwa ZF TRW – Caroline Hefner i Pan Christopher Gruhn oraz eksperci/doradcy związkowi – Paul Rodenfels (IG Metall) i Tony Murphy (Unite The Union).
Pierwszego dnia posiedzenia wszyscy delegaci przedstawili raporty ze swoich krajów opisujące bieżący stan gospodarki, a w szczególności branży Automotiv oraz problemy i aktualne sytuacje w poszczególnych zakładach ZF TRW.
Tematami poruszanymi, a dotyczącymi naszych zakładów w większości krajach, były problemy z pozyskaniem nowych pracowników (ZF TRW jest mało konkurencyjnym pracodawcą na rynku pracy), zatrudnianie obcokrajowców, brak jednolitego systemu wynagradzania i przyznawania pracownikom dodatków/bonusów (np. w niektórych zakładach brak dodatku stażowego), duży procent pracowników wypożyczanych z Agencji (średnia to 22%), duża ilość nadgodzin oraz przemęczenie pracowników, a w związku z tym zwiększony poziom absencji chorobowej, brak wypłaty pracownikom zysków wzorem zakładów ZF, całkowity brak ze strony dyrekcji poszczególnych zakładów działań mających na celu zatrzymanie w ZF TRW pracowników z dużym stażem pracy, duża fluktuacja, wzrost wynagrodzenia pracowników produkcji nieadekwatny do wzrostu zysków całego koncernu.
Drugiego dnia posiedzenia Caroline Hefner oraz Christopher Gruhn przedstawili aktualną sytuację w Division A grupy ZF, do której zostało wcielone TRW, plany rozwoju grupy ZF do 2025 r. (realizacje celu Vision Zero) oraz podsumowali wyniki i omówili bieżącą sytuację w poszczególnych działach ZF TRW. Przedstawiono również informację o sprzedaży przez ZF działu Body Control Systems (należącego do TRW) firmie Luxshare z siedzibą w Hongkongu. Cały proces sprzedaży ma potrwać do końca bieżącego roku, a ZF nie zamierza w tym czasie wprowadzać w w/w dziale żadnych znaczących zmian. Jak zaznaczyła Caroline Hefner, jesteśmy przekonani, iż nasze zakłady będą nadal istnieć, ponieważ sprzedaż ta jest z korzyścią dla obu stron, gdyż firma Luxshare będzie mogła być więcej obecna w branży Automotiv, natomiast BCS będzie mogło bardziej wejść na rynek chiński. W Polsce zakład produkcyjny działu Body Control Systems funkcjonuje w Pruszkowie i zatrudnia aktualnie 248 osób.
Caroline Hefner podczas dyskusji zaznaczyła, iż zakłady ZF TRW w Polsce cieszą się dobrą opinią, czego dowodem są nowe uruchomienia linii produkcyjnych oraz zapowiadane na przyszły rok nowe inwestycje, np. w zakładzie w Gliwicach. Natomiast aktualnie największą i najszybciej rozwijającą się lokalizacją ZF TRW w naszym kraju jest Częstochowa, a sytuacja w tych zakładach (rozpoczęcie negocjacji w sprawie procesu podwyżkowego) jest dobrze znana kierownictwu ZF TRW.
Umieszczony w Aktualności