Posiedzenie Komitetu Zarządzającego ERZ ZF


18 lutego 2020 r. we Friedrichshafen odbyło się Posiedzenie Komitetu Zarządzającego Europejskiej Rady Zakładowej ZF. W spotkaniu uczestniczyli członkowie SC ERZ: Oliver Moll, Arkadiusz Hamara, Javier Jimeno, Maria Andronic, Regis Barthelemy, Michael Scholl oraz Beyhan Kilickaya z ZF, Enzo Savarino z IG-Metal i Klaus Mertenz z IG-Metal.
Posiedzenie zostało zwołane w związku z przejęciem firmy Wabco. Dokonanie transakcji przewidziane jest w połowie marca 2020 r. Celem nabycia tej firmy jest zdobycie dominacji na rynku samochodów ciężarowych. Fuzja spowoduje uzupełnienie technologii i produktów. ZF stanie się dostawcą kompletnych systemów.
W pierwszym okresie po fuzji Wabco ma funkcjonować jako osobny pion, do 2022 r. dojdzie do pełnej integracji. Na ten moment pracodawca ZF nie wie, z jakimi konkurencjami będzie miał do czynienia. Strategia całkowitego rozwoju produktów i technologii dotychczas nie była omawiana. Przedstawiciele SC ERZ poddali w wątpliwość taką postawę firmy, gdzie występuje wiele niedomówień i brak informacji w wielu kwestiach. Każdy widzi, że produkty i technologie dublują się i ważne jest ustalenie wszelkich informacji. Nie można wykluczać, że fuzja będzie mieć wpływ na poszczególne fabryki, centra i zatrudnienie, ale zdaniem Zarządu ZF nie będzie to znaczące, ale liczb dotyczących tego nie może podać.
Przewodniczący SC ERZ Oliver Moll stwierdził, że wszyscy pracownicy ZF potrzebują gwarancji zatrudnienia. Potrzeby jest list intencyjny zarządu w tej sprawie, który zapewniałby o zatrudnieniu na najbliższe lata, co wpłynie pozytywnie na załogę. Odnośnie sytuacji we wszystkich zakładach ZF: panuje duże napięcie spowodowane ogólną sytuacją w motoryzacji dotyczących produkcji samochodów osobowych. Z planu sprzedaży aut osobowych na poziomie 115 mln sztuk w perspektywie długoterminowej zostanie sprzedane “tylko” około 100 mln. Oznacza to spadek obrotów o ok. 15% . W 2020 r. przewiduje się obroty o 5 mld euro mniejsze od planowanych. Aby wypełnić tę lukę zostaną podjęte działania w zakresie zakupów, produkcji, produktywności, kosztów ogólnych, czyli ogólnie zostaną wdrożone oszczędności.
Raporty krajowe
Polska – Omówiono następujące tematy: wzrost płac na skutek ostatnich negocjacji, które wchodzą od 1 lutego 2020 r. w oparciu o porozumienie, które zostało podpisane z pracodawcą. Zatrudnianie obcokrajowców w obliczu nieprzedłużania umów z polskimi pracownikami oraz nierówne traktowanie pracowników. Problemy z naliczaniem premii produkcyjnej, plany produkcyjne zakładów, praca w godzinach nadliczbowych spowodowana np. problemami z wydajnością kontenerów i opakowań.
Rumunia – Bez wzrostu płac w 2020 r., wielkość produkcji na podobnym poziomie, bez wielkich innych zmian.
Hiszpania – W pionie układów kierowniczych aktualnie prowadzone są negocjacje, zarząd chce zamrozić płace i wydłużyć czas pracy. Rozmowy są trudne. W pionie hamulców i części zamiennych rok 2019 był bardzo zły. Spadek produkcji o ok. 500 tys. układów hamulcowych. Kierownictwo aktualnie przebywa w Niemczech, aby omówić kwestie przyszłości zakładu. Ma być wdrożona optymalizacja procesów produkcji w celach oszczędnościowych. Pozyskanie nowych klientów będzie kluczowe dla przetrwania.
Włochy – W Padwie nadal nie ma dyrektora zakładu i w dalszym ciągu nie ma z kim rozmawiać o przyszłości. W Gardone zamówienia spadają i mają spadać nadal. Dotychczasowe dotacje państwowe skończyły się i firma musi opracować biznesplan, aby uzyskać kolejne. Może dojść do zamknięcia zakładu. Spekuluje się, że nabycie Wabco ostatecznie zakończy istnienie włoskich zakładów. Oliver Moll stwierdził, że nabycie Wabco nie ma wpływu na włoskie zakłady, ale pojedyncze zakłady będą zamykane z innych przyczyn. Rozmawiano na radzie nadzorczej o włoskich problemach, kontaktowano się również z osobą odpowiedzialną z tej dywizji, ale jak na razie temat jest bez odzewu. We Włoszech potrzebny jest stabilny i skuteczny zarząd, który rozmawiałby z pracownikami. Przewodniczący SC ERZ ZF zaznaczył, że problem tkwi w nieodpowiednim podejściu przedstawicieli załogi do tematów negocjacyjnych, w przeciwieństwie do tego, jak to jest w Niemczech.
Francja – Aktualnie trwa reforma emerytalna, która ma podnieść wiek emerytalny, co powoduje potężne protesty i strajki. Aktualny wiek emerytalny to 60 lat, kobiety w zależności od liczby dzieci przechodzą na emerytury wcześnie, ponadto jest wiele grup uprzywilejowanych. Produkcja jest na w miarę stabilnym poziomie. Jest duży problem z komunikacją pomiędzy zakładami. Mają problem z dodatkowym ubezpieczeniem zdrowotnym narzuconym przez ZF, aby wybrać konkretną firmę. Podejrzewają jakieś układy tej firmy z zarządem francuskim.
Saarbrucken – Sytuacja z zamówieniami jest stabilna, przede wszystkim dzięki BMW. Jest lekki spadek w zatrudnieniu. Wynik za 2019 r. bardzo dobry. Aktualnie mają podpisaną gwarancję zatrudnienia do końca 2022. Są w trakcie negocjacji przedłużenia gwarancji na kolejne lata, co powinno być podpisane w trzecim kwartale.
Węgry – Brakuje zleceń. Jest presja, aby przenieść tam nie tylko skrzynie 8HP Audi, ale również inne projekty. Ze względu na gwarancje zatrudnienia w Saarbrucken nie ma możliwości przenoszenia kolejnych projektów na Węgry. Zmagają się cały czas z brakami personalnymi i odnotowują straty.
Schweinfurt – Zakłady zatrudniają tam ok. 9 000 pracowników i stanęły w obliczu zwolnienia w 2023 r. ok. 2 000 pracowników. Zarząd proponował wprowadzić pakiet oszczędnościowy w wysokości ponad 100 mln euro w ciągu najbliższych kilku lat, ale i tak nie gwarantował miejsc pracy. Rada zakładowa i krajowa ZF wyszła z inicjatywą opracowania planu oszczędnościowego na ok. 70 mln euro. Przy pomocy powołanych ekspertów udało się taki plan opracować, na jego podstawie podpisano porozumienie. Plan zakłada szereg zmian organizacyjnych, reformę personalną, przegrupowanie wynagrodzeń, wprowadzenie elastycznego czasu pracy. Musiano zrezygnować również z części przywilejów, co przekłada się na niewielki spadek wynagrodzeń. Na przykład, kiedy IG Metal wynegocjuje dla ZF w Niemczech podwyżki na poziomie 5%, ten zakład otrzyma o 1 do 2% mniejszą. Porozumienie obowiązuje do końca 2025 r., gwarantuje zatrudnienie, konkurencyjność, zabezpieczenie projektów w fabrykach itp., ale już pracują nad planem gwarancji zatrudnienia do roku 2030. Te wszystkie zmiany mają na celu restrukturyzację i oszczędności przy zapewnieniu miejsc pracy dla wszystkich.
ERZ ZF oczekuje od zarządu ZF odpowiedzi na postawione pytania oraz precyzyjnych informacji dotyczących przejęcia Wabco. Oczekuje również gwarancji zatrudnienia po fuzji. Kolejnym tematem jest rozwiązanie problemu połączenia rad europejskich. Potrzebne jest trwałe i dobre rozwiązanie. W wszystkie te sprawy będą przekazane na radzie nadzorczej oraz do zarządu ZF.
Na koniec posiedzenia Oliver Moll poinformował, że otrzymał zapewnienie od wiceprezes Zarządu ZF S. Jaskula, że do każdego kraju będzie przydzielona osoba kontaktowa, do której będzie można zgłaszać poszczególne problemy. Do chwili obecnej nie wiadomo, jakie to będą osoby i zarząd musi jak najszybciej o tym poinformować. Zdaniem SC ERZ ZF na spotkaniach muszą być obecni dyrektorzy odpowiednich dywizji, aby mogli bezpośrednio wysłuchać problemów zgłaszanych przez członków ERZ ZF. Na następnym spotkaniu musi być również omówiony temat strategii, szczegółowych planów na przyszłość oraz środków na to przeznaczonych. To trudny okres dla branży i nikt nie wie, jaka jest przyszłość.

Umieszczony w Aktualności

« »