Posiedzenie Europejskiej Rady Zakładowej ZF


W dniach 15-16 lutego 2023 r. w posiedzeniu nowo wybranego Forum ERZ uczestniczyli członkowie: Oliver Moll (przewodniczący, członek rady nadzorczej ZF), Erdal Tahta (zastępca przewodniczącego, członek rady nadzorczej FZ), Arkadiusz Hamara (NSZZ „Solidarność”, Częstochowa IRS), Tomasz Martowicz (NSZZ „Solidarność”, Wrocław CVS), Dariusz Zygmański (MOZ, Wrocław CVS) oraz inni delegaci z krajów takich jak Niemcy, Słowacja, Czechy, Hiszpania, Portugalia, Francja, Rumunia, Austria, Belgia, Holandia.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczył przedstawiciel IG-Metal Holger Rosser i Georg Leutert – reprezentujący industryAll. Stronę Pracodawcy reprezentowali: Dyrektor Generalny (CEO) ZF dr Holger Klein, członek rady nadzorczej reprezentujący CVS Joachim Holzner, dyrektor generalny HR w ZF Sabine Jaskula, dyrektor dywizji A Christophe Marant, dyrektor dywizji C dr Peter Holdmann, dyrektor HR Caroline Hefner, EMEA HR Maike Schiller, HR dla Niemiec Frank Iver, pan Loffler, pan Roll oraz krajowi managerowie HR, w tym Maximilian Grotzinger, manager HR krajowy dla Polski.
Podczas przeprowadzonych wyborów przedstawiciel z zakładów IRS i SBS z Częstochowy Arkadiusz Hamara NSZZ „Solidarność” został wskazany na kandydata do komitetu zarządzającego przez przewodniczącego Olivera Mola. W tej sprawie odbyła się dyskusja omawiająca, co będzie się działo w przypadku utraty mandatów przez osoby wybrane do komitetu zarządzającego i na delegatów ERZ przez osoby wybrane z ramienia Dywizji R w przypadku znalezienia nowego inwestora i będą musiały odbyć się nowe wybory, czy Polska utrzyma miejsce w Komitecie Zarządzającym. Padła propozycja, by do SC na zastępcę Arkadiusza Hamary został wybrany Tomasz Martowicz, reprezentujący NSZZ „Solidarność” z Wrocławia. Taka propozycja dotycząca Polski została przyjęta z aprobatą przez Forum ERZ.
W wyniku przeprowadzonych wyborów został wyłoniony komitet zrządzający (Select Committet) w następującym składzie: Oliver Moll – przewodniczący (Niemcy), Erdal Tahta – wiceprzewodniczący (Niemcy), Arkadiusz Hamara (Polska) – zastępca Tomasz Martowicz, Pedro Kern (Holandia), Jawier Jimeno (Hiszpania), Regis Barthelemy (Francja) i Maria Andronic (Rumunia). Po przeprowadzonych wyborach delegaci zaprezentowali sytuację w poszczególnych krajach i placówkach. Wszędzie jest problem z inflacją czy drogą energią. W wielu miejscach jest problem z pozyskiwaniem pracowników. W wielu przypadkach wynika to z wynagrodzenia proponowanego przez pracodawcę, które jest niższe od konkurencji.
Następnie wystąpił Georg Luetner z industryALL, największej organizacji na świecie zrzeszającej związkowców różnych branż. Poprowadził wykład, jak wygląda działalność industryALL w sektorze motoryzacji. Kolejnym punktem spotkania było omówienie sprzedaży zakładu Boutheon we Francji, którą poprowadził pan Holzner oraz pani Loffler. Zakład ten produkuje przekładnie. Obecnie kończą się projekty i zmniejsza się produkcja. Od roku trwa proces wyłonienia kupca i został on już wybrany. Zakład zostanie zasilony kwotą 30 mln euro i te pieniądze mają być przeznaczone na konkretne cele potrzebne dla utrzymania zakładu. ZF chce zagwarantowania zatrudnienia. Będą tam pojawiać się nowe projekty, co pozwoli na wzrost zatrudnienia z 300 do ponad 400 pracowników.
Drugi dzień obrad rozpoczęła pani Maike Schiller z HR. Omówiła aktualny stan projektu PRISMA, który wprowadza od pewnego czasu reorganizację struktur HR na całym świecie, co ma poprawić działanie oraz zredukować koszty. Następnie spotkanie poprowadził Dyrektor Generalny (CEO) ZF dr Holger Klein. Po przywitaniu i zapoznaniu się z nowym składem Europejskiej Rady Zakładowej Dyrektor zaprezentował wyniki i prognozy ogólne korporacji. Według przekazanej informacji, sprzedaż w roku 2022 powinna się zamknąć w kwocie powyżej 40 miliardów euro, EBIT ok. 3%. Plany na 2023 to sprzedaż na poziomie 46 miliardów euro, EBIT 5,2% , a zysk netto planowany w wysokości ponad 700 milionów euro. Zarząd uważa że wysokość zysków nettom jakie uzyskuje korporacja, jest znikoma, i muszą pracować nad jej zwiększeniem. Sytuacja na świecie dalej jest niestabilna – Covid, wojna na Ukrainie, galopująca wysoka inflacja, problemy z łańcuchem dostaw oraz wysokie ceny energii i gazu – powodują, że wciąż nie można planować produkcji w długich perspektywach czasowych.
Po tym wystąpieniu głos zabrała Dyrektor Generalna HR w ZF Sabine Jaskula, która przedstawiła i omówiła projekt BOOST, zakładający redukcję kadry zarządzającej i kierowniczej do 8 warstw organizacyjnych, zwiększenie zespołów, ale także usprawnienie struktur i wydajności. Dotyczy to wszystkich lokalizacji na świecie.
Jeden z najważniejszych bloków spotkania (z perspektywy częstochowskich zakładów) poprowadziła Caroline Hefner, przedstawiając sytuację Dywizji R. Według Zarządu ZF będzie prowadzony proces przekształcenia dywizji w niezależną spółkę, dla której będzie poszukiwany nowy inwestor. ZF będzie dużo inwestować w elektromobilność i autonomiczną jazdę, ponieważ jest to przyszłość motoryzacji i będzie przynosić duże zyski. Dlatego nie ma już więcej środków na rozwój Dywizji R. Dywizja R jest jednak atrakcyjną i rozwojową częścią ZF i tym bardziej powinno to ułatwić sprzedaż. Pieniądze, które uzyskają z tej transakcji pokryją część długów firmy, które obecnie opiewają na 10 miliardów euro.
Proces wydzielania ma się rozpocząć na koniec pierwszego kwartału 2023 r. Dywizja ma być samodzielną spółką na początku roku 2024. Cała Dywizja R na świecie skupia 35700 pracowników, w Europie ponad 15000. Pracownicy, którzy pracują dla R, w większym wymiarze czasu niż 50% prawdopodobnie wejdą w jej struktury. Np. w Europie 9600 pracuje tylko dla R, 5700 ma mieszane zatrudnienie, 300 to funkcje globalne.
Na dzień dzisiejszy szacowane jest, że w Częstochowie 3750 osób będzie należało do Dywizji R, a ZF ASP Polska będzie rozbite prawnie na dwa podmioty, tak aby był pełen podział. Po procesie wydzielenia będą podpisywane nowe umowy. Według Zarządu nie będzie miało to żadnego wpływu na wysokość zarobków pracowników. Caroline Hefner stanowczo zaprzeczyła, że jakoby Dywizja R już jest sprzedana chińskim inwestorom (bo takie padły pytania) oraz zapewniła, że proces szukania inwestora jest jeszcze przed nimi. Toczyła się też dyskusja o tym, że Rada Europejska nie była odpowiednio wcześniej włączona do tego tematu. Powinna zostać uruchomiona procedura BEST OWNER oraz poszukiwanie innej drogi niż sprzedaż. Wydaje się, że Zarząd ZF nie chce szukać innych rozwiązań dla Dywizji R i już jest nastawiony na jej zbycie.
Następnie przedstawiono raporty managerów krajowych HR, którzy przygotowani są do pierwszego kontaktu poszczególnych zakładów w każdym kraju. Każdy z nich opisał strukturę zakładów w danym kraju oraz omówił wskaźniki gospodarcze Na spotkaniu obecny był także Maximilian Grotzinger, pełniący funkcję krajowego managera HR dla Polski. Maximilian Grotzinger został poinformowany o fakcie niewywiązania się z wszystkich zapisów porozumienia podpisanego po negocjacjach płacowych przez Pracodawcę w Częstochowie.
Ponadto dyrektor Dywizji A Christophe Marant i dyrektor Dywizji C dr Peter Holdmann omówili plany fuzji dywizji A i C. Dotyczy to bezpośrednio zakładów w Czechowicach, Bielsko-Białej oraz Gliwic. Połączone dywizje dadzą 10 miliardów obrotu i 40000 pracowników. Połączenie ma zaoferować nowe rozwiązania kompleksowe również dla pojazdów autonomicznych. Potrzebne jest to dla wyprzedzenia konkurencji w tym obszarze. Połączenie ma dać efekt synergii. Będzie to też oznaczać ograniczenie liczby osób zarządzających z dwóch do jednej, co spowoduje oszczędności dla firmy. Ma to być wdrożone już od początku 2024 r. Te kroki doprowadzą do bycia liderem w zakresie podwozi. To wszystko bardzo niewiele zmieni dla samych pracowników produkcyjnych, ale przede wszystkim będzie mieć wpływ na kadrę zarządzającą, projektowanie, rozwój, dystrybucję itp. Dyrektorzy dodali, że jest też wkopany kamień węgielny pod budowę nowej fabryki w Chinach, ale nie ma konkretnych planów dla tego miejsca. Ponadto szukają partnera, który wspólnie montowałby z nimi osie napędowe.

Umieszczony w Aktualności

« »