Spotkanie TZB ds. Przemysłu Motoryzacyjnego


Wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładach ZF Passive Safety Systems Poland Oddział w Częstochowie informujmy, że w dniu 18 września 2024 r. o godz. 11.00 w siedzibie Ministerstwa Rozwoju i Technologii w Warszawie odbyło się VI posiedzenie Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego. W posiedzeniu, któremu przewodniczył podsekretarz stanu Ignacy Niemczycki wzięli udział przedstawiciele Rady Krajowej Sekcji Przemysłu Motoryzacyjnego NSZZ „Solidarność”, z ramienia której uczestniczył m.in. przewodniczący Organizacji Zakładowej NSZZ “Solidarność” w ZF Passive Safety Systems Poland Stanisław Kołodziejczyk. Tematem posiedzenia było m.in. przedstawienie przez Pracodawców aktualnej sytuacji rynku motoryzacyjnego oraz omówienie wyzwań związanych z transformacją w przemyśle motoryzacyjnym.
Z aktualnych danych przestawionych przez Pracodawców wynika, że rok 2024 wykazuje się spadkiem zamówień i sprzedaży nie tylko samochodów elektrycznych, ale także innych rodzajów pojazdów. Z analiz wynika, że polityka UE w sektorze branży motoryzacyjnej przełoży się w najbliższym czasie na to, że 2,5 mln pracowników obecnie zatrudnionych w sektorze motoryzacyjnym w UE będzie zmuszonych się przekwalifikować, a około 500 tysięcy pracowników straci swoje stanowiska pracy. W Polsce zagrożonych jest ok. 55 tys. miejsc pracy. Już w latach 2023-2024 nastąpiły w Polsce zwolnienia wskutek zakończenia produkcji m.in. w fabryce SCANIA Słupsk – 700 osób, LEAR Brześć Kujawski, TOHO Radom – 115 osób, SFC Solutions Piotrków Trybunalski – 179 osób, VOLVO Wrocław – 1500 osób, APTIV Kraków – 370 osób, SCS Polska Legnica, MA Tychy – 250 osób, YAZAKI Mikołów – 230 osób, FCA Bielsko-Biała – 468 osób oraz MARELLI Bielsko-Biała – 140 osób.
Ze względu na obecny brak konkurencyjności ze strony producentów samochodów UE wobec Chin będzie w dalszym ciągu widoczny spadek produkcji zarówno samochodów elektrycznych jak i spalinowych w UE. Rozważane jest wprowadzenie odpowiednich ceł, ale niestety strona niemiecka jest obecnie przeciwna temu rozwiązaniu.Wobec sytuacji niepewności utrzymania stanowisk pracy przez pracowników zatrudnionych w sektorze motoryzacyjnym strona związkowa wystąpiła do Pracodawców oraz strony rządowej o stworzenie odpowiednich rozwiązań systemowych związanych z programami dobrowolnych odejść na emeryturę oraz kwestii związanych z dofinansowaniem ze środków Funduszu Pracy postojów ekonomicznych spowodowanych spadkiem zamówień w sektorze motoryzacyjnym, co pozwoli Pracodawcom na utrzymanie miejsc pracy, a nie zwalnianie wykwalifikowanych pracowników. Strona rządowa w niedługim czasie będzie omawiała politykę przemysłową z UE oraz wystąpi o konkretne rozwiązania dla polskiej gospodarki.
Ponadto oba przedstawione postulaty przez stronę pracowników zostaną przeanalizowane oraz ponownie przedyskutowane na następnym posiedzeniu Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. przemysłu motoryzacyjnego, które odbędzie się jeszcze w tym roku. Strona Pracodawców została zobowiązana do przedstawienia na następnym posiedzeniu swoich propozycji dotyczących rozwiązań z PDO oraz dofinansowaniem do postojów ekonomicznych ze strony rządowej.

Umieszczony w Aktualności

« »