Spotkanie Europejskiej Rady Zakładowej ZF


W dniu 27 czerwca 2022 r. odbyła się wideokonferencja Europejskiej Rady Zakładowej ZF Group. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele 11 krajów i przedstawiciele IG METAL oraz Frank Iver reprezentujący Zarząd firmy. Polskę reprezentował Arkadiusz Hamara oraz Damian Czurak.
Głównym celem spotkania było zaprezentowanie projektu porozumienia w sprawie połączenia Rad Zakładowych ZF i Wabco, który został wypracowany przez zespół negocjacyjny. W zespole negocjacyjnym uczestniczyli także przedstawiciele Polski: zakłady ZF reprezentował Arkadiusz Hamara, natomiast Wabco – Dariusz Zygmański. Nowa Rada będzie składała się z 26 delegatów, w tym 3 delegatów z Polski. Porozumienie zawiera między innymi informacje dotyczące liczby spotkań, sposobu funkcjonowania rady, współpracy z pracodawcą oraz powoływania ekspertów w celu rozwiązywania problemów. Kolejne spotkanie odbędzie się jesienią i będzie to już spotkanie delegatów połączonej Rady Europejskiej ZF i Wabco.
Podczas spotkania Frank Iber w imieniu Zarządu przekazał informacje dotyczące obecnej sytuacji biznesowej firmy. Cały czas korporacja boryka się z problemami, które wynikły najpierw z pandemii, a następnie z braku półprzewodników, a obecnie dodatkowo z trwającej wojny na Ukrainie oraz lockdownu w Szanghaju. Obroty zaplanowane na 2022 rok jak do tej pory są dobre, ale nie przekłada się to na zyski i powoduje ujemny EBIT (stopa zwrotu działalności firmy na minusie). W związku z takimi problemami potrzebne jest maksymalne zredukowanie zbędnych wydatków.
W 2022 roku przeznaczono rekordową kwotę na inwestycje, badania i rozwój. W elektromobilności jest dużo zleceń. Według Zarządu przyszłość to centralne jednostki sterujące do pojazdów. Oczekiwany jest również wzrost zatrudnienia. Zarząd planuje również sprzedaż zakładów osi napędowych i dźwigni.
Po informacjach od Zarządu delegaci przekazali krótkie informacje na temat sytuacji w poszczególnych krajach. Nasi przedstawiciele przedstawili obecną sytuację ekonomiczną, spadek zamówień, stanu zatrudnienia oraz występujące z tym problemy w zakładach w Częstochowie. Przekazana została także informacja dotycząca niespodziewanej przerwanej budowy nowej hali, w której miały być produkowane pokrywki metodą wtrysku. Poniżej relacje z innych krajów.
Austria – Dużo zleceń, problemy z zaopatrzeniem w energię elektryczną i komponenty, wynik operacyjny dobry, problemy z wykwalifikowanymi specjalistami. Bez alternatywy, jeśli dojdzie do całkowitego wstrzymania dostaw gazu z Rosji.
Węgry – Po wyborach rząd wprowadził regulowane ceny maksymalne towarów konsumpcyjnych. Sytuacja w zakładach chaotyczna, załamanie zleceń, piątki bez pracy, ale pracownicy dostają 60% wynagrodzenia za ten dzień. Posiadają dwie wolne hale produkcyjne, ale nie mają nowych uruchomień. Odczuwalny brak wsparcia rządowego dla branży automotive.
Włochy – Sytuacja krytyczna. Spadek zamówień i zatrudnienia w zakładzie kierownic, lepiej w zakładach części zamiennych. 82 pracowników odejdzie z odprawami i będą dalsze redukcje. Natomiast dobra sytuacja, jeśli chodzi o produkcję statków, dobre wyniki i zyski, ale też zaczyna brakować komponentów.
Belgia – Silniki do elektrowni wiatrowych – zeszły rok bardzo dobry, ten będzie gorszy, bez redukcji pracowników. Od 2024 roku nowe projekty silników, powoli będą przechodzić z produkcji na montaż.
Francja – Trzy zakłady zamknięte, problemy podobne do innych krajów. Ma być spotkanie z dyrekcją na temat sprzedaży zakładu, który bardzo dobrze prosperuje. Produkowane są tam skrzynie biegów do ciężarówek, podobnie jak we Friedrichshafen.
Wielka Brytania – Problemy z półprzewodnikami oraz poprzez pandemię, zamówienia duże, a do końca roku mają się jeszcze zwiększyć.
Słowacja – Inflacja 15%, podwyżki 5% , jest problematycznie i zagrożeni są strajkami. Sytuacje jest bardzo niestabilna. Co miesiąc zwalniają 29 osób (aby uniknąć zwolnień grupowych). Pomimo nowych projektów pojawiają się plotki o sprzedaży zakładów z dywizji A. Odprowadzają do centrali dwa razy tyle, ile generują zysków, co według nich świadczy o przygotowaniu zakładów do sprzedania. Dostają odprawy lepsze od ustawowych.
Czechy – problemy podobne do innych krajów. Inflacja 16% i rośnie. Zakład w Jablonec wynegocjował pod koniec roku podwyżkę 6,5%. Rozmawiają dalej, ale pracodawca mówi, że absolutnie nie ma mowy o dalszej rekompensacie ze względu na inflację. Produkcja zmienna, ograniczony czas pracy i 70% wynagrodzenia.
Rumunia – W Temeszwarze rozpoczyna się produkcja pokrywek wtryskanych (ta produkcja miała być uruchomiona w Częstochowie w zakładzie przy ul Rolniczej), dostają subwencje rządowe na utrzymanie miejsc pracy. Wprowadzane są dosyć restrykcyjne pakiety oszczędnościowe. Inflacja 13%, podwyżki 11%.
Hiszpania – Związki wystąpiły o duże podwyżki ale oczywiście pracodawca nie zgadza się na to. Mają duży zapas wyprodukowanych części zamiennych (hamulce) – ok. 1 mln. Nie ma rozwiązania, co z tym teraz zrobić. Część klientów zerwała współpracę. 205 pracowników odeszło dobrowolnie. Mają duży odsetek pracowników starszych.
Niemcy – Problemy z komponentami i inne podobnie jak ww. krajach. Kilku zakładom grozi zamknięcie lub sprzedaż, inflacja 8%. Aktualnie toczą się negocjacje. IG METAL negocjuje dla branży podwyżki. Plany negocjacyjne to 7-8%.

Umieszczony w Aktualności

« »