Spotkanie z Dyrekcją ZF ASP


W dniu 17 grudnia 2021 r. o godz. 12.00 odbyło się w formie zdalnej spotkanie Dyrekcji Zakładu IRS i SBS ZF ASP w Częstochowie z członkami Prezydium Komisji Zakładowej NSZZ “Solidarność”. Tematem spotkania było omówienie absencji chorobowej związanej z porozumieniem podwyżkowym na 2022 rok, planów produkcyjnych na okres międzyświąteczny oraz sprawy bieżące.
Na wstępie Dyrekcja IRS przedstawiła plany produkcyjne w okresie świątecznym. W zakładzie poduszek powietrznych nie jest planowana produkcja w dniach od 27 do 31 grudnia br. Z każdym dniem następnego tygodnia zapotrzebowanie na pracę będzie coraz mniejsze. W dniu 20 grudnia zapotrzebowanie na pracę będzie dla 750 pracowników, w dniu 21 grudnia dla 650, w dniu 22 grudnia dla 500, a w dniu 23 grudnia dla 60 osób. W przerwie świąteczno-noworocznej pracownicy, którzy nie mają wystarczającej ilości urlopu wypoczynkowego, który wykorzystali, głównie stosując się do apeli Pracodawcy, otrzymają wynagrodzenie postojowe.
Obecnie na niektórych liniach pracownicy wykonują dodatkowe czynności, takie jak podnoszenie czystości, porządkowanie komponentów czy inwentaryzacje. Produkcja wznowiona będzie z dniem 3 stycznia i niestety w I tygodniu przewidywana jest praca w dniu 7 stycznia i nie można odstąpić od wykonania produkcji w tym dniu, co w rezultacie nie pozwala na zastąpienie go dniem wolnym za dzień 1 stycznia. Około 45 pracowników zatrudnionych obecnie na hali GST będzie świadczyć pracę do końca stycznia, a w lutym około 20 pracowników. Na chwilę obecną wynajem hali został podpisany na 2 miesiące z możliwością jej przedłużenia.
Z dniem 3 stycznia na okres 3 miesięcy zostaje oddelegowanych z zakładu IRS do świadczenia pracy w SBS 61 pracowników. Liczba pracowników i okres oddelegowania może ulec zwiększeniu, w zależności od zapotrzebowania i realizacji planów produkcyjnych na obu zakładach. Pracownicy IRS są delegowani do pracy i nie mogą być później zatrudnieni na etatach SBS. Dyrekcja SBS przedstawiła plany produkcyjne. W 51. tygodniu zakład pasów bezpieczeństwa pracuje pełnym obciążeniem do 22 grudnia i kończy produkcję w dniu 23 grudnia o godz. 22.00. W 52. tygodniu w okresie międzyświątecznym planowana jest produkcja maksymalnie dla 25-30% załogi, w szczególności praca będzie wykonywana na I zmianie i częściowo na II zmianie. Na 4 lub 5 liniach produkcyjnych możliwe będzie świadczenie pracy przez 3 dni w systemie 3-zmianowym. W dniu 30 grudnia planowane jest zakończenie produkcji o godz. 14.00. Dzień 31 grudnia jest dniem wolnym. W dniach od 27 do 30 grudnia br. pracownicy, którzy nie mają odpowiedniej ilości urlopu wypoczynkowego, będą mieć możliwość podjąć pracę w tych dniach, bądź na własny wniosek skorzystać z urlopu bezpłatnego.
Od dnia 3 stycznia w zakładzie SBS wszystkie linie produkcyjne zaczynają pracę pełnym obłożeniem w systemie 3-zmianowym. Dyrekcja zapewniła, że najpóźniej w dniu 21 grudnia pracownicy zakładu SBS zostaną poinformowani przez swoich przełożonych o ewentualnych zmianach w okresie świąteczno-noworocznym lub ewentualnym świadczeniu pracy w dniu 6 stycznia. Na chwilę obecną święto Trzech Króli planowane jest jako dzień wolny. Nieunikniona jest natomiast produkcja w dniu 7 stycznia. Dyrekcja SBS poinformowała, że nie będzie korzystać z delegowanych pracowników z IRS, którzy z różnych przyczyn nie mogą świadczyć pracy w systemie 3-zmianowym.
Po omówieniu planów produkcyjnych strona związkowa przedstawiła Dyrekcji ZF ASP wiele uwag i zastrzeżeń otrzymywanych od pracowników, a dotyczących zorganizowanego poczęstunku dla pracowników w dniu 9 grudnia br. Ponadto strona związkowa poinformowała Dyrekcję, że przełożeni informują pracowników o wstrzymanych urlopach na żądanie, co jest niezgodne z prawem pracy. Urlop na żądanie jest przywilejem pracownika i pracodawca musi udowodnić, że nie może go udzielić. W przeciwnym razie naraża się na konsekwencje karne.
Zdaniem Dyrekcji poczęstunek został zorganizowany w postaci upominków, którzy mieli otrzymać wyłącznie pracownicy obecni w tym dniu. Jeśli zdarzały się przypadki pozostawiania paczek dla pracowników powracających do pracy po tym dniu, to było to niezgodne z podjętymi decyzjami. Wręczanie upominków w tym dniu zastąpiło organizowane coroczne poczęstunki na stołówkach. Z takich poczęstunków korzystali wówczas tylko pracownicy obecni w pracy i to samo miało dotyczyć upominków. W przyszłości takie procedury będą stosowane, jednak z uwagi na przepisy skarbowe nie będzie możliwości przygotowywania upominków dla całej załogi.
Podczas rozmów obie strony ustaliły, że w obecnym procesie podwyżkowym pracownicy korzystający w 2021 roku z opieki nad dziećmi do lat ośmiu ze względu na trwającą pandemię Covid-19 i zamykaniem żłobków, przedszkoli i szkół, a opieka przekroczyła 21 dni w roku, będą mieli możliwość indywidualnego złożenia wniosku o nieuwzględnianie tej opieki. Dyrekcja zobowiązuje się do przychylnego i życzliwego rozpatrzenia takich wniosków. Dotyczy to jedynie takiej opieki związanej z Covid-19 w tym okresie i nie może być powiązana z innymi absencjami lub następną opieką.
Strona związkowa uzgodniła z Dyrekcją HR spotkanie w dniu 4 stycznia 2022 r. w celu otrzymania wyjaśnień od Dyrekcji Logistyki IRS związanych z coraz większymi problemami pracowników w otrzymywaniu urlopów oraz nierównomiernego obciążenia pracowników do pracy na nocnych zmianach. Jednocześnie informujemy, że podczas spotkania uzgodniono zapisy i podpisano aneks nr 5 do Regulaminu Wynagradzania dotyczące m.in. wprowadzenia dodatku w wysokości 150 PLN za pracę w święta państwowe i kościelne oraz za pracę w systemie 4 zmianowym dodatek w wysokości 120 PLN za pracę w każdą sobotę i każdą niedzielę przepracowaną w tym systemie.

Umieszczony w Aktualności

« »