Posiedzenie Komitetu Zarządzającego ERZ


W dniach 12-13 kwietnia 2022 r. we Frankfurcie nad Menem odbyło się posiedzenie Zespołu Negocjacyjnego ds. połączenia rad zakładowych oraz Komitetu Zarządzającego Europejskiej Rady Zakładowej ZF. W spotkaniu uczestniczyli członkowie KZ ZF Group: Oliver Moll (przewodniczący, członek rady nadzorczej ZF), Erdal Tahta (zastępca przewodniczącego, członek rady nadzorczej FZ), Arkadiusz Hamara, Javier Jimeno, Maria Andronic, Regis Barthelemy, Klaus Mertenz, przedstawiciele KZ WABCO Jeans Schaefer i Pedro Kern, z IG-Metal Holger Rosser oraz przedstawiciel Zarządu Frank Iver wraz z prawnikiem firmowym.
Najwięcej czasu poświęcone było rozwiązywaniu wielu punktów spornych dotyczących nowego porozumienia. Frank Iver nie chciał godzić się na jakiekolwiek ustępstwa na korzyść Rady Europejskiej, co argumentował często krzycząc, chociaż z drugiej strony na pewno zależało mu na podpisaniu porozumienia w terminie przewidzianym prawem, tak aby nie doszło do wejścia w życie porozumienia tzw. ustawowego, które w kilku obszarach jest nie korzystne dla korporacji. Po wielogodzinnej dyskusji udało się dojść do konsensusu w większość punktów.
Punkty, co do których w żaden sposób nie mogliśmy się porozumieć, zostaną przepisane wprost z ustawy i będą renegocjowane w terminie dwóch lat. Dotyczy to przede wszystkim tego, w jakich przypadkach sprawy firmowe obejmują informowanie Rady Europejskiej, a w jakich nie. Sprawą otwartą są natomiast tematy funkcjonowania stałego biura ERZ oraz konsultacji. Tutaj jest bardzo blisko do porozumienia.Nowa rada będzie się składać z 26 osób, w tym 3 przedstawicieli z Polski. Komitet zarządzający będzie się składał z 7 osób i będzie wybrany na pierwszym wspólnym posiedzeniu nowej rady, co jest przewidziane na okres powakacyjny. Prawdopodobnie w czerwcu odbędzie się spotkanie starej rady ZF w celu omówienia porozumienia oraz spotkania z przedstawicielami dyrekcji. Komitet Zarządzający będzie się spotykał dwa razu w roku oraz dodatkowo raz tuż przed spotkaniem całej rady. Cała ERZ będzie zasadniczo spotykać się raz w roku, ale będzie jeszcze podnoszony temat dwóch spotkań. Podsumowując, negocjacje było bardzo nerwowe.
Podczas posiedzenia przedstawiciel Zarządu ZF Group przekazał informacje biznesowe i ekonomiczne dotyczące funkcjonowania firmy. W roku 2021 obroty osiągnęły 38,3 mld Euro, EBIT – 5%, zysk brutto – 783 mln Euro. Rekordowe środki przeznaczono na rozwój – 3 mld Euro. Ogólne obroty ZF są porównywalne z rokiem przed pandemią, ale zysk jest niższy niż wtedy. Obroty Europy wzrosły o 13% w porównaniu do tych sprzed roku i wyniosły 17,2 mld Euro.
Przez pandemię były problemy z półprzewodnikami. Wzrosły także ceny surowców, co w skali roku wyniosło ok. 2 mld Euro więcej. Teraz są dodatkowe problemy z wiązkami, a w najbliższym czasie oczekuje się problemów z elementami metalowymi. Jest to związane z wojną na Ukrainie i sankcjami wobec Rosji. Można to pokazać na przykładzie niklu. Ok. 70 % zapotrzebowania całego ZF na nikiel do tej pory sprowadzane było z Rosji, która jest największym eksporterem tego surowca. Będzie to duży problem do rozwiązania. Nie wiadomo też co będzie z zakładem ZF KAMA w Rosji, który zatrudnia 500 osób. Zakład stoi i nie wiadomo, co będzie dalej. Rząd rosyjski grozi upaństwowieniem firmy oraz przejęciem majątku, co spowoduje przepadek kilkuset mln Euro zainwestowanych przez ZF.
Aktualne zatrudnienie w ZF łącznie z Wabco to ok. 157 tysięcy pracowników na świecie, w tym w Europie ok. 92 tysięcy, z czego w Polsce zatrudnionych jest ponad 10 tysięcy osób. W roku 2022 oczekuje się obrotów na poziomie ok. 40 mld Euro przy EBIT 5,2% . Jednak na razie nie ma żadnego szczegółowego planu na ten i przyszły rok. W obecnym czasie nie da się tego zaplanować. Nie ma także sporządzonych raportów wyników dla poszczególnych zakładów w Europie, ponieważ na chwilę obecną nie jest to możliwe. Przyszłość firmy to cały czas elektromobilność, jazda autonomiczna oraz nowoczesny transport publiczny.
Wiele państw pomagało podczas pandemii. W Europie to było ponad 450 mln Euro pomocy rządowej. W ZF została utworzona grupa robocza, która zajmuje się szukaniem programów unijnych dotyczących finansowania programów rozwoju transportu i produkcji pojazdów.
Przedstawiona została także informacja dotycząca dodatku covidowego. Na początku 2021 r. rząd niemiecki uznał, że jeśli pracodawcy w Niemczech uznają za stosowne wesprzeć pracowników kwotą w wysokości do 1500 euro, wówczas z tego tytułu nie będzie pobierany podatek. W zeszłym roku pracownicy niemieckiego ZF dostali 400 Euro oraz udział w zyskach obniżony o mniejsze obroty w 2020 r. W tym roku otrzymali 1100 Euro, ale nie dostali już nagród z tytułu udziału w zyskach. Pracownicy Wabco w Niemczech nie dostali tego dodatku w ogóle. Delegaci z pozostałych krajów w Europie też nic nie wiedzą o jakichkolwiek wypłatach z udziału w zyskach, tak jak przykładowo jest w zakładach w Częstochowie.
Poza Niemcami, gdzie pracownicy ZF mieli bonus covidowy i pracownikami Wabco, którzy mają udział w zyskach (ale w okresie pandemii nie mieli), pracownicy z Hiszpanii, Rumunii i Francji nic nie wspominali o udziale w zyskach. Co więcej nie mają nawet pojęcia, jak to jest obliczane. Wygląda na to, że jesteśmy też jedyni lub jedni z niewielu, którzy podwyżkę dostali (delegaci odnoszą się w relacjach tylko do swoich zakładów i mogą nie wiedzieć, że inny zakład w danym kraju miał podwyżki).
Informacje od poszczególnych delegatów:
Javier Jimeno – Hiszpania: Zarząd hiszpański był w euforii po zakończeniu pandemii, ale szybko zaczęły się problemy z dostawami. Inflacja 10% i rośnie. Są protesty branży transportowej. Zakłady dla dużych producentów mają mało zleceń (pasy, poduszki), marże spadają. Pracowali w skróconym czasie z dofinansowaniem państwa. W Pampelunie były długotrwałe negocjacje związków z dyrekcją na temat przenoszenia produkcji do Polski. MQB kierownice będą produkowane w Polsce (do tej pory produkcja była równorzędna w Polsce i Hiszpanii). W Hiszpanii będzie wprowadzana inna produkcja. Podpisano porozumienie na 2,5 roku dotyczące zapewnienia produkcji. Ale lokalne kierownictwo nie do końca rozwiązuje problemy. W Hiszpanii 50% produkcji to części zamienne i to idzie dobrze. Zaczęli zatrudniać dodatkowe osoby, ale wojna powoli odwraca ten trend.
Maria Andronic – Rumunia: Nie ma już obostrzeń rządowych w zakładach. Według prognoz to będzie bardzo zły rok w związku z dużymi problemami ze zleceniami oraz utrzymaniem stanu załogi. Pensja podstawowa w Rumunii to ok. 520 Euro plus premie i dodatek żywnościowy.
Regis Barthelemy –Francja: Sytuacja covidowa podobna jak w innych krajach, powoli odchodzi się od obostrzeń. Kończy się dużo projektów. Próbują opracować strategię na te okoliczności. W tym roku oczekuje się minus 50% obrotów. Zarząd obiecywał nie przenosić części produkcji, ale teraz zaczyna wysyłać projekty za granicę.
Jens Schaefer – Wabco: Od ok. 20 lat 60% załogi należy do IG Metal. Sytuacja podobna jak wszędzie. Łańcuchy dostaw, pandemia itp.
Oliver Moll – Niemcy: Dużo zachorowań, problemy z komponentami spowodowane wojną. Jest problem z jakimkolwiek planowaniem. Jest kilka zakładów w Niemczech, które są realnie zagrożone zamknięciem. W ciągu kilku najbliższych lat przewidywany jest duży spadek zatrudnienia w Niemczech. Cały czas szukamy z IG Metal rozwiązań dla uniknięcia utraty miejsc pracy, ale nie jest to łatwe. Jest dużo zamówień, ale brakuje surowców. Teraz przed świętami udało się zgromadzić odpowiednią ilość komponentów i możliwe, że w krótkim okresie będzie się pracować w nadgodzinach.
Najbliższe planowane spotkanie to cała rada ZF w okolicach czerwca 2022 r., gdzie jeszcze raz będzie omawiane porozumienie. Jeśli będzie gotowe i również zatwierdzone przez Europejską Radę Wabco wówczas zostanie przedłożone pracodawcy.

Umieszczony w Aktualności

« »